

Program rozwoju
Zapraszamy liderów biznesu na comiesięczne spotkania.


TEMAT MIESIĄCA
Właściciel i jego własność,
czyli dobrze jest mieć
Mt 25,27: Odebrał swoją własność
Przypowieść podkreśla prawo właściciela do jego własności. To on jest jej dysponentem i odpowiedzialnym za nią zarządcą. Mając w perspektywie długą podróż zadbał, by część majątku trafiła na jakiś czas w ręce wybranych współpracowników. Nie stracił jednak prawa do dysponowania tym, co jego. Posiadana własność dała mu wolność: mógł podjąć decyzję o wyjeździe, mógł zaangażować współpracowników, mógł odebrać po powrocie pomnożone talenty. A czy Twoja własność poszerza przestrzeń Twojej wolności?

Modlitwa
Boże Duchu Święty,
z Twojego polecenia Objawienie
zostało spisane dla nas ludzi.
Oświeć mój rozum i napełnij moje serce,
abym przy tym czytaniu
dobrze zrozumiał Twoją prawdę
i abym nauczył się goręcej Cię kochać,
wierniej Ci służyć.
Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

I. Medytacja nad słowem Bożym
Psalm 24,1
Do Pana należy ziemia i to, co ją napełnia, świat i jego mieszkańcy.
Dzieje Apostolskie 5,1-4
Ale pewien człowiek, imieniem Ananiasz, z żoną swoją Safirą, sprzedał posiadłość i za wiedzą żony odłożył sobie część zapłaty, a pewną część przyniósł i złożył u stóp Apostołów. „Ananiaszu – powiedział Piotr – dlaczego szatan zawładnął twym sercem, że skłamałeś Duchowi Świętemu i odłożyłeś sobie część zapłaty za ziemię? Czy przed sprzedażą nie była twoją własnością, a po sprzedaniu czyż nie mogłeś rozporządzić tym, coś za nią otrzymał? Jakże mogłeś dopuścić myśl o takim uczynku? Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu”.

II. Dzielenie się słowem
- Kilka minut refleksji.
- Podziel się z innymi tym, co Bóg w tym tekście mówi do Ciebie.

III. Analiza, temat spotkania
1. Powszechne przeznaczenie dóbr, własność prywatna i jej ochrona
- W planie Bożym, który ukazuje Pismo Święte, dobra ziemskie są przeznaczone dla wszystkich ludzi, dlatego powinny one docierać w słusznej mierze do wszystkich i każdy, na swoją miarę, winien być ich zarządcą1.
- „Powszechne przeznaczenie i używanie dóbr nie oznacza, że wszystko jest do dyspozycji każdego lub wszystkich, ani też, że ta sama rzecz musi służyć każdemu lub wszystkim, albo do nich należeć”2.
- Ochronie indywidualnej własności służy siódme przykazanie Dekalogu: „Nie będziesz kradł” (Wj 20,15; Pwt 5,19); „Nie kradnij” (Mt 19,18).
Siódme przykazanie zabrania zabierania lub zatrzymywania niesłusznie dobra bliźniego i wyrządzania bliźniemu krzywdy w jakikolwiek sposób dotyczącej jego dóbr. Nakazuje sprawiedliwość i miłość w zarządzaniu dobrami materialnymi i owocami pracy ludzkiej. Z uwagi na wspólne dobro wymaga ono powszechnego poszanowania przeznaczenia dóbr i prawa do własności prywatnej3.
Siódme przykazanie zabrania kradzieży, która polega na przywłaszczeniu dobra drugiego człowieka wbrew racjonalnej woli właściciela4.
2. Argumenty za byciem właścicielem
Katolicyzm postuluje uruchomienie procesu rozdrabniania własności – jak najwięcej ludzi powinno być i pracować „na swoim”:
- Własność stanowi ochronę przeciwko tyranii ekonomicznej i politycznej, gwarantuje i poszerza przestrzeń wolności zewnętrznej. Gdy pozbawia się człowieka prawa do kształtowania rzeczy według własnej woli, odbiera mu się społeczną podstawę jego wolności.
- Chętnie bronimy tego, co nasze. • Lepiej (wydajniej) pracujemy na swoim.
- Posiadając, jesteśmy mniej podatni na manipulacje.
- Właściciel uwzględnia realne potrzeby, a nie te, które określa biurokracja.
Problem
Współcześnie bardzo często mamy do czynienia z rozdzieleniem własności i odpowiedzialności za nią. Gdy własność ma wymiar finansowy, powstaje grupa akcjonariuszy (udziałowców), zarządzających i pracowników. Ci, którzy posiadają, nie pracują ani nie zarządzają własnością, a ci, którzy pracują i zarządzają, nie są właścicielami.
3. Wniosek
Optymalne jest jednoczesne bycie producentem, właścicielem, współpracownikiem i udziałowcem. W takiej sytuacji człowiek może realnie wpływać na charakter swojej pracy, zachowując wolność, budując relacje z Bogiem i bliźnimi. Zrzeczenie się prawa do decydowania w kwestiach zysku, zarządzania lub posiadania (np. miejsca pracy) nie służy wolności człowieka.
Przypisy
- Jana Paweł II, encyklika Centesimus annus, 41.
- Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005, nr 173.
- Katechizm Kościoła katolickiego, 2401.
- Katechizm Kościoła katolickiego, 2408.

IV. Dyskusja
- Co przemawia do Ciebie najbardziej za posiadaniem własności indywidualnej?
- W jakim celu (po co) przedsiębiorca powinien zwiększać swoją własność?
- Co należy robić, a czego unikać, aby pomnażanie własności określone jako „mieć”, nie zagłuszyło w przedsiębiorcy „być”?
- Co stoi na przeszkodzie do powiększenia twojej własności?
- Co, w Twojej ocenie, zagraża własności prywatnej i jej rozpowszechnieniu?

V. Rozwój osobisty
- Przeczytaj Mądrość Syracha: Bogaty i ubogi (13,18-24), Bogactwo (31,1-11)
- Przeczytaj Psalmy: Ps 23 Bóg pasterzem i gospodarzem, Ps 65 Dziękczynienie za dobrodziejstwa
- Często cieszyć się ze stanu swojego posiadania, niezależnie od wielkości tej własności. Ale też wzbudzać zdrowy niedosyt, prowokujący do dalszego pomnażania. (We własności małżeńskiej wspólnie).
- Dziękować Bogu za możliwości pomnażania własności zdobywanej uczciwie własną pracą. (We własności małżeńskiej wspólnie).
- Nie przywiązywać się do własności jako dorobku całego życia i jedynego celu w życiu – widzieć jako cel życie wieczne.
- (Wy)ćwiczyć gotowość do rozstania się z własnością bez szkody dla swojego ciała i ducha, gdy przyjdzie bankructwo, choroba, oszustwa, kradzieże.
- Przemyśleć sens tworzenia firmy jako wspólnoty celów a więc również wspólnoty rezultatów co powinno zachęcać do uznania udziału pracowników w zyskach.
ARKUSZ PRACY DO OSOBISTEGO ROZWOJU
Przygotowany arkusz pracy pomoże w cotygodniowej pracy osobistej.

VI. Dobre praktyki w biznesie
- Pomnażanie i gromadzenie majątku nie może być jedynym celem.
- Nie zakopywać nadmiaru własności, ale pomnażać lub wykorzystywać do czynienia dobra.
- Monitorować stan własności i podejmować regularnie właściwe decyzje wpływające na stan własności. Ustalić właściwy cykl regularności.
- Zdobyć wiedzę o zarządzaniu własnością albo ściśle współpracować z osobą posiadającą taką wiedzę.
Dodatek
Zasady moralne związane z własnością:
Wszelkiego rodzaju przywłaszczanie i zatrzymywanie niesłusznie dobra drugiego człowieka, nawet jeśli nie sprzeciwia się przepisom prawa cywilnego, sprzeciwia się siódmemu przykazaniu. Dotyczy to: umyślnego zatrzymywania rzeczy pożyczonych lub przedmiotów znalezionych, oszustwa w handlu, wypłacania niesprawiedliwych wynagrodzeń, podwyższania cen wykorzystującego niewiedzę lub potrzebę drugiego człowieka5.
- „ (…) tytuł do posiadania własności zmienia się wprost proporcjonalnie do ścisłości związku między posiadaną rzeczą a posiadającą osobą” (s. 194). Czym innym jest prawo do posiadania „mojego” jachtu, a inny wydźwięk ma prawo do posiadania „mojego” jedzenia.
- „Im ściślej dana rzecz łączy się z osobowością, która jest źródłem odpowiedzialności, tym mocniejszy jest tytuł do własności” (s. 194). Ważny jest realny (a nie tylko finansowy) wymiar własności. Przykładowo, posiadanie konia wynika z tytułu własności i wiąże się z odpowiedzialnością za zwierzę (np. w wypadku wyrządzonych przez nie szkód). Właściciel w takim wypadku ma pełne prawo do czerpania zysków z posiadania konia.
- W wypadku realnego wymiaru własności istnieją zatem dwa tytuły do czerpania zysków: posiadanie własności i ponoszenie za nią odpowiedzialności.
- Współcześnie bardzo często mamy do czynienia z rozdzieleniem własności i odpowiedzialności za nią. Gdy własność ma wymiar finansowy, powstaje grupa akcjonariuszy (udziałowców), zarządzających i pracowników. Ci, którzy posiadają, nie pracują ani nie zarządzają własnością, a ci, którzy pracują i zarządzają, nie są właścicielami6.
Przypisy:
5. Katechizm Kościoła Katolickiego, 2409.
6. F. J. Sheen, Komunizm i sumienie Zachodu, Kraków 2022, s. 194-203.