
Program rozwoju
Zapraszamy liderów biznesu na comiesięczne spotkania, które mają prowadzić uczniów Chrystusa do osiągnięcia nowego życia.
Modlitwa
Boże Duchu Święty,
z Twojego polecenia Objawienie
zostało spisane dla nas ludzi.
Oświeć mój rozum i napełnij moje serce,
abym przy tym czytaniu
dobrze zrozumiał Twoją prawdę
i abym nauczył się goręcej Cię kochać,
wierniej Ci służyć.
Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
Ewangelia według św. Mateusza 9,9-13
Odchodząc stamtąd, Jezus ujrzał człowieka imieniem Mateusz, siedzącego w komorze celnej, i rzekł do niego: „Pójdź za Mną!”. On wstał i poszedł za Nim.
Gdy Jezus siedział w domu za stołem, przyszło wielu celników i grzeszników i siedzieli wraz z Jezusem i Jego uczniami. Widząc to, faryzeusze mówili do Jego uczniów: „Dlaczego wasz Nauczyciel jada wspólnie z celnikami i grzesznikami?”.
On, usłyszawszy to, rzekł: „Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają. Idźcie i starajcie się zrozumieć, co znaczy: Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary. Bo nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników”.
Komentarz biblijny
1. Celnik
W Cesarstwie Rzymskim kontrakty na ściąganie podatków wydzierżawiano osobom prywatnym, przeważnie cudzoziemcom, którzy z kolei wynajmowali miejscowych mieszkańców do bezpośredniego pobierania podatków od ludzi. Takim poborcą był celnik z Łukaszowej przypowieści modlący się w świątyni. Form opodatkowania było wiele, np. podatki nałożone na produkty rolne, podatki za prowadzenie działalności handlowej, cło pobierane w portach, cło od towarów przewożonych z jednego regionu do drugiego. Celnicy byli osobiście odpowiedzialni za odprowadzanie podatków do kasy rządowej, ale mieli wolną rękę w pobieraniu nadwyżki podatkowej do własnej kieszeni. To stwarzało okazję do nadużyć, oszustw i wyzysku ze strony poborców podatkowych. W środowisku Żydów celnicy byli napiętnowani z powodu owej samowoli, ale też uważano ich za nieczystych rytualnie z powodu kontaktów z poganami, co więcej, byli uznawani za kolaborantów z okupantem rzymskim, który w tym czasie zajmował Palestynę.
2. Nawrócenie
W Ewangelii celnicy wielokrotnie zostali ukazani jako bohaterowie pozytywni, ponieważ ich niedoskonałość prowadzi do nawrócenia.
Gromadzili się już wokół Jana Chrzciciela, który na pytanie, co mają czynić, ten odpowiadał: „Nie pobierajcie nic więcej ponadto, co wam wyznaczono” (Łk 3,13). Z kolei przełożony celników Zacheusz nie tylko przyjmuje Jezusa w swoim domu, ale także zmienia swoje życie, deklarując: „Jeśli kogo w czym skrzywdziłem, zwracam poczwórnie” (Łk 19,8). To celnik ukazany jest jako wzór modlitwy: „Celnik stał z daleka i nie śmiał nawet oczu wznieść ku niebu, lecz bił się w piersi i mówił: «Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!» Powiadam wam: Ten odszedł do domu usprawiedliwiony” (Łk 18,13n). Piętnując postawę faryzeuszy i uczonych w Piśmie, Jezus mówi do nich: „Celnicy i nierządnice wchodzą przed wami do królestwa niebieskiego” (Mt 21,31).
Dla Jezusa grzech człowieka nie jest problemem: „Nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników”. Dla Boga nieprzekraczalną granicą, a dla człowieka dramatem jest zatem niechęć do wewnętrznej przemiany. „Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje!” (Łk 9,23). Decyzja należy zawsze do człowieka, Bóg nigdy nie przekracza granicy jego osobistej wolności.
Analiza Ewangelii
- Jaka była postawa Jezusa wobec celników?
- Jakie motywy mogły stać za decyzją Mateusza?
- Dlaczego celnik został apostołem?
- Jak interpretujesz stwierdzenie „koszt pójścia za Jezusem”?
Słowo w biznesie – rozmowa
- Jak pozyskać wartościowego współpracownika? (znaleźć, zatrudnić, przygotować…)
- Ocena pracowników obowiązkiem pracodawcy. Jak oceniać ludzi, ale ich nie potępiać?
- Ukryty potencjał pracownika jako szansa dla firmy. Pozytywne przykłady.
- Jaką przyjąć postawę wobec krzywdzących osądów?
Bibliografia programu
Fragmenty Pisma Świętego z wersji internetowej Biblii Tysiąclecia → biblia.deon.pl
Kontekst opracowano na podstawie następujących pozycji:
→ Adamczyk Dariusz, Chleb życia, Kieleckie Studia Teologiczne 2006
→ Florczyk Łukasz, Namaszczenie Jezusa w Betanii (Mt 26,6-13), Poznańskie Studia Teologiczne 2019
→ Gryglewicz Feliks, Ryby i rybacy Tyberiadzkiego Jeziora, Ruch Biblijny i Liturgiczny 1949
→ Jachym Jan, Życie społeczne w Biblii, Łódzkie Studia Teologiczne 2000
→ Morawiecki Lesław, Monety rzymskie a źródła pisane, Przegląd Historyczny 1994
Papieska Komisja Biblijna, Biblia a moralność, Kielce 2009
→ Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Biblii w Kościele, 1993
→ Pikor Wojciech, Przypowieści Jezusa. Narracyjny klucz lektury, Kielce 2011
Pronzato Alessandro, Przypowieści Jezusa, Tom I i II, Kraków 2003
→ Wronka Stanisław, Niegodziwa mamona – postawa wobec bogactwa według Nowego Testamentu, Ruch Biblijny i Liturgiczny 2010